zaterdag 25 januari 2014

red my lips.

Hoi allemaal!



Ook de rode lippen komen weer terug. Je ziet ze al voorbij komen in catwalks en previews van collecties. Zelf draag ik heel zelden rode lippenstift. Ik heb ook nog niet de juiste kleur gevonden. Ik heb gemerkt dat het toch wel erg belangrijk is de juiste tint te vinden bij jouw huidskleur.

Het varieert van oranjerood naar rozerood naar dieprood. Je hebt warme tinten rood en koelere tinten. Ik laat je vandaag verschillende soorten zien en geef je tips over hoe je de juiste kleur kan kiezen. Lees je verder?



Hoe moet je lippenstift precies aanbrengen?


SCRUBBEN

Ten eerste wil ik je aanraden, voor je een lippenstift gaat gebruiken, eerst je lippen te scrubben. Dat kan je doen met lipscrubs die je bijvoorbeeld bij Lush vindt, maar je kan ze ook zelf maken. Maak je lippen nat en neem een beetje suiker op je vinger, ga daarna met je vinger over je lippen heen en maak rondjes zodat je alle velletjes kan weghalen. Wat je ook kan doen is met je tandenborstel cirkeltjes maken over je lippen om ze glad te maken. Daardoor zal de kleur veel mooier op je lippen gaan zitten.






LIPPENBALSEM


Daarna kan je best lippenbalsem smeren. Ik doe elke avond voor ik ga slapen een royale laag op, en doorheen de dag nog zo een miljoen keer. Maar ook voordat je lipstick aanbrengt, kan je best beginnen met een lippenbalsem. Zo blijven je lippen gehydrateerd.





LIPLINER
Je kan er voor kiezen om een lipliner te gebruiken. Dit betekent dat je met een lippotloodje de vorm van je lippen gaat tekenen om ze daarna in te kleuren en vervolgens af te werken met een lipstick. In deze fase kan je ook je lippen symmetrisch maken - een beetje 'foetelen' dus. Het zorgt er ook voor dat je lipstick langer blijft zitten. Ikzelf doe dit nooit. Ik ben slecht in vloeibare eyeliner en ik heb er ook het geduld niet voor. Hetzelfde geldt voor lipliner. Daarnaast vind ik het ook niet altijd nodig. Rood is nochtans een tricky kleur. Je merkt het al snel wanneer je een foutje hebt gemaakt en dus kan lipliner een grote hulp zijn!





AANBRENGEN

Voor het eigenlijke aanbrengen heb je de keuze. Ofwel gebruik je enkel de stick, ofwel maak je gebruik van een lipkwastje. Ook weer iets wat ik nooit doe. Je merkt waarschijnlijk al hoe lui ik eigenlijk ben qua make-up! Met een lipkwastje kan je preciezer werken.





CONCEALER

De afwerking kan op verschillende manieren. Je kan door een dun lijntje concealer aan te brengen rond de kleur de lijnen nog strakker maken. Je kan op de foto zien waar het lichte lijntje aangebracht is. Daardoor creëer je de illusie dat je lippen voller zijn en perfect gevormd.




TISSUE EN POEDER


Je kan er ook nog voor kiezen om met een tissue je lippen af te deppen. Wanneer je wat los poeder op die tissue doet, zullen je lippen minder plakkerig voelen en minder snel kleur afgeven. Dat kan je natuurlijk ook doen door gewoon met een kwastje eroverheen te gaan. Let er wel op dat dit kan zorgen voor een matterend effect!




LIPGLOSS

Sommigen brengen daarna nog lipgloss aan om de lippenstift mee af te werken. Je kan gewoon met de applicator over je lippen heen gaan hiermee.



Nu weten we hoe het proces verloopt, maar hoe kies je dan de kleur?



Koele huidskleur                       Warme huidskleur

Strikt gezien moet je starten bij je huidskleur. Heb je een koelere huidskleur, ga dan voor een rode lipstick met blauwe pigmenten in. Deze zien er wat meer roze uit. Bij een warmere huidskleur moet je dan weer kiezen voor een oranjerode kleur. Tegenwoordig is dit allemaal veel soepeler. Toegegeven, die regel is er voor een reden gekomen. Vaak klopt het inderdaad dat die kleuren gewoon mooier matchen. Maar je mag nog altijd een beetje valsspelen als jij daar zin in hebt. Creatief zijn is de boodschap!!


Maar welke lippenstiften zijn nu goed? 

Sja, dat is iets wat je zelf zal moeten ontdekken door vallen en opstaan. Je hebt er alleszins in alle vormen, kleuren, geuren (jawel) en prijzen. Hier enkele mogelijkheden, van meest budgetvriendelijk tot duurste:




ESSENCE
02 All You Need Is Red | 03 Dare To Wear | 04 Silky Red

Prijs: ongeveer €2,29



CATRICE
050 Cherry-ty | 070 I Don't Red It | 010 Love's Di-Wine | 020 Red or Bad 110 Pink Me Up

Hier zie je trouwens duidelijk het verschil tussen een oranjerood (voor warmere huidskleuren) en een rozerood (voor koelere huidskleuren).

 Prijs: ongeveer €3,99






L'OREAL
 Refined Ruby | Coral Seduction

Prijs: ongeveer €10,-


 M.A.C. RiRi (by Rihanna)

Prijs: €19,50




YSL ROUGE PUR COUTURE

Prijs: €30,51 (bij Ici Paris XL)





DIOR 999

Prijs: €31,96 (Ici Paris XL)


Je merkt al snel dat het aanbod continu blijft groeien. We hebben nu de verschillende kleuren besproken maar hoe zit het met de structuren? 

Een hot item de laatste jaren. Zo heb je crèmige tot transparante tinten. Sommige lipsticks geven een matte, intense, vurige rode kleur af, andere geven eerder een glans. Je moet zelf een beetje experimenteren om te kijken wat jij het mooist en het fijnst vindt werken.



GLANZEND



MAT


Hou er wel rekening mee dat bijvoorbeeld matte lipkleuren je lippen meer zullen uitdrogen dan glanzende. Ze gaan daarentegen wel langer mee en hoef je dus minder snel bij te werken. Crèmige lippenstiften geven een glans die erg natuurlijk oogt maar dan wel weer sneller vervaagt.



En het houdt nog niet op. Want hoe draag je rode lippenstift nu eigenlijk?

Persoonlijk vind ik dat iedereen zelf moet uitmaken waar zij zich het gemakkelijkst bij voelt. Wanneer jij in je comfortzone bent met een laag kersenrood op je lippen, you go for it! Hou je die opvallende kleur liever voor feestjes? Dan ben je natuurlijk net extra feestelijk!

In het algemeen raad ik je aan rood niet te combineren met een ander opvallend item van je look. Daarmee bedoel ik, draag geen felblauwe top wanneer je van plan bent je rode lipstick uit te halen. Ga eerder voor zwarte of witte kleuren en een simpele outfit. Hou het simpel en gevarieerd. Ook vind ik het beter om in je make-up de aandacht te trekken naar één aspect; of je ogen, of je lippen. 

Enkele voorbeelden:


KIM KARDASHIAN

You go girl! Kim houdt het simpel en rustig met een witte top en gouden vestje. De rode lippen maken de look helemaal af. Daarnaast vind ik rood minder opvallend bij brunettes, en dus gemakkelijker om mee te experimenteren.



SCARLET JOHANSSON

Scarlet Johanson doet het meestal goed maar dit vind ik echt niet mooi. Te veel oranjerood naar mijn zin. Misschien was het mooier als het donkerder rood was.



KRISTEN BELL

Kristen Bell draagt de oranjerode kleur samen met een zwart-wit kleed. Simpel en chic. Maar misschien valt het je ook op; bij blondines valt de kleur meer op.




En wanneer draag je dan rode lippen? Kan het naar de les? Of naar een verjaardagsfeestje? Misschien ook naar het werk?

 

Ikzelf, een blondine, heb het nog maar enkele keren gedragen en dat was bij het uitgaan. Op de foto dragen ik en mijn vriendin dezelfde lipkleur. Toch vind ik het anders ogen. Daarom moet je elke kleur bij jezelf bekijken, en niet bij een ander. 

Naar de les durf ik het nog niet. Ik heb niet het gevoel heb dat ik de juiste kleur al gevonden heb. De kleur op de foto is de Essence Silky Red. Hij is erg fel en in your face. Ik ben een warmer type en daarom denk ik dat een lippenstift met oranje pigmenten of donkerdere tinten me beter zal staan.





 Veel om over na te denken dus! Denk bij het kopen van een rode lippenstift dus aan je huidskleur, of je een warmer of koeler type bent en wat voor structuur je verkiest. Probeer alsjeblieft nooit lippenstift in de winkel tenzij op je hand of arm. Je kan namelijk koortsblaasjes krijgen wanneer vorige testers niet al te hygiënisch waren.

De juiste kleur kiezen is moeilijk maar eens je hem gevonden hebt, zal het je beste vriend worden! Denk eraan dat je gewoon creatief moet zijn en moet experimenteren, anders zal je nooit de juiste kleur vinden of je comfortabel voelen bij het dragen van zo een opvallende kleur.

Hebben jullie nog tips?

xx Eva



2 opmerkingen:

Anoniem zei

Scarlet JohanSSon *

Unknown zei

aangepast :) dankje!